Přerostli všechny evropské výrobce briket, teď posílají stroje na východ

26.8.2013

Foto: HN – Libor Teichmann
Biomac je největší evropský výrobce dřevěných briket. Letos se ale chystá vyměnit část výrobních kapacit za stroje na produkci drobnějších peletek. Firma buduje své závody u českých, slovenských, ukrajinských a ruských pil, od nichž kupuje piliny a hobliny na výrobu paliv, vysvětluje obchodní ředitel Biomacu Martin Černý. Foto: HN – Libor Teichmann

Voní to tu pryskyřicí a dřevem a po chvíli začne člověka v nose šimrat jemný prach, jak o kus dál řežou a brousí prkna na dubové podlahy. Kromě nich ale na této uničovské pile vyrábějí ještě něco jiného – dřevěné brikety. Zatím ještě nenaporcované jedou po žlutém dopravníku jako dlouhý lesklý válec, ještě horký, jak ho pod tlakem a za vysoké teploty slisoval hlučný zelený stroj. „Ta teplota je důležitá, protože piliny drží pohromadě díky přírodní smůle, která se v nich při lisování taví. Žádné lepidlo, nic umělého,“ ukazuje Martin Černý, obchodní ředitel společnosti Biomac Ing. Černý. Ta provozuje výrobní linku na dřevěné brikety nejen v Uničově, ale také u 33 dalších dřevařských závodů ve střední a východní Evropě.

Ve výrobě dřevěných briket je Biomac s roční produkcí 130 tisíc tun a tržbami 480 milionů korun největší hráč na evropském trhu. Společnost přitom se zpracováním pilin na palivo začala teprve v roce 2000. Zdenek Černý, majitel firmy, její zakladatel a strýc obchodního ředitele Martina, se k výrobě briket dostal trochu oklikou – od strojařiny. A je to celkem dlouhý příběh, který sice končí vůní rozpuštěné smoly, ale začal někde u kolesových rypadel, jaká těžila uhlí v severních Čechách. „Strýc před revolucí pracoval jako strojař pro Unex, tehdy Uničovské strojírny, a dostal za úkol vymyslet a postavit stroj, do kterého budou padat piliny a bude z toho válec nebo kostka, kterou půjde topit v kamnech,“ vysvětluje Martin Černý.

Foto: PALiVO Z PiLiN Biomac je největší evropský výrobce dřevěných briket. Letos se ale chystá vyměnit část výrobních kapacit za stroje na produkci drobnějších peletek. Firma buduje své závody u českých, slovenských, ukrajinských a ruských pil, od nichž kupuje piliny a hobliny na výrobu paliv, vysvětluje obchodní ředitel Biomacu Martin Černý (vpravo dole). Své výrobky firma prodává v řetězcích i v síti vlastních prodejen. Část jich rozdá i v soutěžích pro zákazníky. fOtO: HN – LibOr teicHmANN
Foto: HN – Libor Teichmann

První prototyp byl hotový v roce 1991 a začalo se briketovat. Jenže potom přišla privatizace, Unex prožíval divoké roky a projekt linky na brikety byl vyřazen jako neperspektivní. „A tak se strýc sbalil a začal dělat briketovací stroje pro jiné firmy – napřed pro jednu, pak pro druhou. Se společníky založil firmu, která se zabývala jenom projekty a veškeré technologie prodávala,“ popisuje Martin Černý. Před dvanácti lety se ale jeho strýc rozhodl k radikálnímu kroku, ke změně strategie. Tentokrát už sám založil firmu Biomac Ing. Černý, která sice stroje na brikety dál vyrábí, ale jenom pro sebe. Místo prodeje technologií teď vydělává na samotné výrobě briket a dalších paliv ze dřeva.
„Zpočátku jsme prodávali brikety hlavně na export. Byly roky, kdy 97 procent našich výrobků šlo do Německa a Rakouska do řetězců, jako jsou Baumax nebo OBI,“ popisuje obchodní ředitel Černý. Zahraniční trhy jsou pro Biomac pořád důležité – firma svoje brikety prodává například i v Irsku či Saúdské Arábii – ale vývoz už nepřevyšuje český trh. „Tuzemsko je teď silnější než kdy dřív,“ říká Martin Černý a vysvětluje, že firma už nedodává jen do hobby řetězců, ale před čtyřmi lety rozjela i síť vlastních prodejen, respektive franšíz.

Foto: HN – Libor Teichmann
Foto: HN – Libor Teichmann

V Česku jich je nyní celkem 44 a jejich počet dál roste. Prodejní síť má Biomac i na Slovensku. „Dohromady letos plánujeme otevřít zhruba deset nových prodejen. Záleží to ale na spolehlivosti partnerů, nedáváme franšízu jen tak někomu,“ říká Martin Černý.

Franšízy se firmě vyplatí – i díky nim rostou tržby firmy každý rok o více než deset procent. Síť prodejen s vlastní značkou přinesla loni Biomacu 31 procent tržeb. V roce 2009 to bylo sedm procent. „Příští rok už počítáme se 40 procenty a do budoucna bychom chtěli mít alespoň polovinu příjmů od konečných zákazníků. Preferujeme je před velkými řetězci,“ vysvětluje Martin Černý.

Nové prodejny a expanze na Slovensko ale nejsou tou hlavní novinkou, kterou teď firma žije. Biomac čeká mnohem větší změna. „Trh je hladový po dřevěných peletkách, to jsou takové drobné granule slisované z pilin. Proto teď budeme jeden závod po druhém předělávat na peletovací technologii,“ říká obchodní ředitel Biomacu. „Konstrukční oddělení už rok nedělá nic jiného, jenom překreslují naše závody tak, abychom mohli vyrábět pelety. A teď konečně začínáme s přestavbou na prvních linkách v Česku,“ říká.

Odmontované briketovací linky firma odstěhuje na východ na Ukrajinu nebo do Ruska, kde má své závody u velkých pil a dřevařských podniků. „Někde necháme stát obě technologie, abychom mohli přehazovat výrobu podle toho, o co si řekne trh,“ vysvětluje Martin Černý. A dodává, že zatímco konkurence na takové změny poptávky reaguje až po roce, dvou, jim tato variabilita technologie umožní vyměnit výrobu během pár dnů.

Hospodářské noviny, 9. 8. 2013.
Hospodářské noviny, 9. 8. 2013.

Investovat do přestavby ale musí Biomac postupně. Jeho obchodní ředitel říká, že firma si nemůže dovolit předělat či doplnit všechny technologie během roku či dvou, protože je to finančně náročné. Letos proto Biomac do přestavby závodů vloží 30 milionů korun a 30 až 50 milionů se chystá investovat i v příštím roce. „Plán je vyrábět v roce 2014 zhruba 50 tisíc tun pelet,“ říká Martin Černý.

Navzdory výměně technologií ale Biomac s výrobou dřevěných briket nekončí. A ani by s ní skončit nemohl. „Vyrábíme celou desítku druhů briket – z různého dřeva, různé typy, některé s kůrou, jiné bez, podle toho, co se zpracovává na partnerských pilách,“ vysvětluje obchodní ředitel. Pelety se oproti tomu vyrábějí jen ze světlé směsi pilin a hoblin, většinou z měkkého smrkového dřeva nebo buku.

Biomac proto bude brikety vyrábět dál, a to nejen na topení. „Rozjeli jsme teď novou řadu – brikety rozřezané na kostky prodáváme v Itálii a Švýcarsku jako alternativu grilovacího uhlí. Na jednom balíku se dá upéct celé sele,“ říká Martin Černý a pochvaluje si, že nový produkt jde velmi dobře na odbyt.
O autorovi: Kristýna Greplová, kristyna.greplova@economia.cz