Ještě před pár lety bylo topení dřevem na venkově možné jen klasicky. V Rakousku a Německu se v té době v rámci důrazu na lokální obnovitelné zdroje začalo masivně prosazovat topení lisovanou pilinou – dřevěnými peletami v automatických kotlích.
U nás se také našlo pár nadšenců, kteří se pustili do výroby pelet. Jenže nebylo jak zákazníkovi pelety rozumně dopravit. Museli jste se vypravit sto kilometrů k výrobci pro pár tun paliva, ručně skládát pytle s peletami atd. To si ale moc oproti uhlí nebo štípanému dřeva nepomůžete.
Tak vznikl koncept Marka Řebíčka na obsluhu zákazníků, kteří chtějí na venkově žít moderně a bez námahy, ale nemají plynovou trubku před domem. Jak dopravit tunovou paletu s palivem nebo dokonce volně ložené pelety do skladu zákazníka? Zapomeňte na auto s hydraulickým čelem či jeřábem.
![]() ![]() |
Začátky nebyly lehké
Pelety dovážené cisternou potřebujete zvážit, odsát prach, ale nepoškodit palivo vysokým tlakem. Začátky byly hodně složité, včetně první cisterny, u které se Marek Řebíček spolehl na zkušenosti českého dodavatele, až se mu za jízdy zlomila v půlce. Zlomená cisterna Marka posunula k hledání jiných partnerů, a tak s výrobcem silo nástaveb Jardou Řehákem z Čížkovic začali stavět pořádná sila se spoustou vychytávek, jako je vážení na autě, nebo odsávání prachu, a to už na podvozcích Volvo 8×2 klasické koncepce.
Klíčové rozhodnutí bylo pro Marka používání zavěšených vozíků na náklaďácích. Práce začala být najednou větší zábava. Při dodávkách pelet byli rychlejší a budili na vesnicích pozdvižení. Díky plachtovým valníkům nevadil sníh ani déšť. A zákazníci? Byli úplně nadšení. Palety se najednou dostaly až do garáže, skladu… prostě kam dojel osobní automobil, dojela i distribuce Waldera. Dokázali přebrodit potok, vyprostit se ze staré žumpy, na kterou zákazník zapomněl.
![]() ![]() |
Speciály pro lokální distribuci paliv
Nicméně vývoj jde dál a Markovi se líbí, že výrobci aut i peletové firmy v Rakousku i Německu stále hledají další chytrá řešení. A tak Waldera postavila s Volvem několik aut, které můžeme považovat za opravdové speciály pro lokální distribuci paliv. Mají vysokou nosnost, skvělé manévrovací schopnosti a hlavně se dokážou za patnáct minut přeměnit z cisterny na valník s terénním vozíkem.
Proč se Waldera rozhodla znovu pro Volvo? „Měl jsem poměrně jasnou představu, jak to auto má fungovat. Požadavek zněl na podvozek 32t Tridem, celý na vzduchu kvůli výměně nástaveb, automat. Jak se ukázalo, rozhodování bylo i bez sympatií ke značce docela jednouché, Tridem 8×2 dělá málokdo a na vzduchu jen Volvo“, říká Marek pobaveně.
Auta mají pod nosičem nástaveb instalovaný vážní systém MOBA, který umožnuje přesné vážení pro zákazníka a současně přehled, kde se vozidlo nachází, lze přes něj komunikovat s řidičem, zasílat mu trasu závozu.
![]() | ![]() |
Zadní nárazník je speciální zlamovací pro uchycení terénního manipulátoru Moffett. Ten má nosnost 2t, náhon na všechna kola včetně uzávěrek a zvládne v terénu neskutečné věci. Auto zůstává na návsi a díky tomu Marek neřeší zapadlá auta a naštvané zákazníky.
Velké sólo s vozíkem je ideální kombinace pro lokální rozvoz do 150 km od výroby, Řidič se cítí bezpečně a nebojí se zajet do zapadlých osad. Navíc na slovenské hranici je potřeba i počítat s váhovými limity v zahraničí, soupravy jsou při závozu prakticky nepoužitelné.
Identickou službu jako v peletách poskytuje Waldera pro svého zákazníka v rozvozu uhlí v big bagu o váze 1t, díky Moffettu může uhlí i vysypat zákazníkovi do skladu.
Originální cisterna z Čížkovic
Silocisterna 32m3 je originálním výrobkem pana Řeháka z Čížkovic. Tlakový olej z čerpadla na podvozku pohání hydromotor a ten výkonné dmychadlo. Pelety vyžadují spoustu vzduchu, ale velmi malý tlak, současně přes výkonné filtry se odsává znečištěný vzduch ze skladu zákazníka a vrací se do dmychadla.
Článek vznikl krácením původního textu Specialisté na toulky po venkově od Waldery.
![]() | ![]() |