Kamna jsou středobod každé chaty, říkají tvůrci pořadu České chaty snů
21.10.2024
Češi jsou národem chatařů a chalupářů. Z našich víkendových útočišť se ale postupem času stala spíš neútulná odkladiště všeho nepotřebného. Místa určená k odpočinku ztratila na svém významu. A proto je tu partička tří kamarádů, kteří jezdí po naší kouzelné zemi, aby z vašich chat udělala české chaty snů. Kdo tedy stojí za proměnami ve druhé sérii?

Matadorem pořadu je architekt Petr Portych z ateliéru Apostrof. Pochází z Českých Budějovic, ale většinu života strávil v Praze. „Práci věnuji téměř veškerý svůj čas, pocit z dobře odvedené práce a spokojenost klienta za to ale stojí,“ uvedl Petr. Jeho parťákem z první série je sochař Sebastian Wojnar, kterého poznáme podle mušketýrského knírku. Ve svých dílech hledá symbiózu mezi přírodou a člověkem: „„Podstatou mé tvorby je práce s figurou a jejím následným fragmentováním. Důležitou roli v mém uvažování hraje víra a ukrývání symbolu.“
Druhá série pak představila i architekta Ondřeje Zdvomka, který žije v Bohumíně a dříve byl hlavním architektem města Frýdek-Místek. „Výzvou bylo hlavně dobře připravit a navrhnout rekonstrukci každé z chat. Byly každá jiná a každá vyžadovala specifický přístup. Těším se, že naše práce, ač často jednoduchá a punková, lidi inspiruje i k netradičnějším přístupům k opravám svých chat, a že se hlavně budou naším snažením bavit,“ sdělil Ondřej.
Jak se liší práce na pořadu typu České chaty snů od vaší běžné práce?
Petr: Zcela zásadně. Hlavní rozdíl je posloupnost jednotlivých kroků, kdy vše začínáme nějakou formou studie dané problematiky a vytvořením základního konceptu. Na to pak navazují další fáze podle typu projektu. V pořadu je potřeba z časových důvodů většinu fází vynechat a tvořit celek za běhu a z toho, co je zrovna k dispozici a zvládnutelné v šibeničních termínech.
Ondřej: Je to prakticky úplně stejné, člověk něco navrhne, a pak se to snaží dotáhnout do konce v té podobě, ve které to navrhl.

Sebastiane, vy jste umělecký sochař. Je něco, co mají práce v ateliéru a v tomto pořadu společné?
Sebastian: Dovolím si říct, že v některých bodech se má práce v ateliéru shoduje s projekty v pořadu. Například v naslouchání klientovi a pochopení jeho myšlení, vnímání, vyjadřování sebe sama. Potřeby či zadání klienta je vždy alfa a omega projektu.
Která proměna byla pro vás největší výzva? A v čem?
Ondřej: Roubenka, protože v ní, jak je známo, je vše křivé a drží silou vůle a let.
Sebastian: Jako největší výzvu jsem vnímal chatu v Kytlici. Stala se pro mě asi nejpřitažlivější ve své hlavní podstatě, s odkazem na základní architektonicko-stavebně-umělecké prvky, např. zakulacený strop odkazující na valenou klenbu nebo část křížové klenby a rozetové okno.
V posledním díle jste do chatky navrhli peletová kamna, která se od klasických krbových kamen liší druhem paliva i způsobem obsluhy. Překvapila vás něčím peletová kamna od HAAS+SOHN?
Petr: Peletová kamna jsem znal již delší dobu, ale u tohoto konkrétního typu (HSP 7 II) mě překvapilo, jak dlouho vydrží hořet na jedno přiložení. Byla to jasná volba do chaty, kterou majitelé využívají celoročně a má jediný zdroj tepla.
Pořad České chaty snů můžete vidět na Prima+.