Nespoléhejte na pelety z východu
26.2.2016
Řada českých, ale i rakouských prodejců dřevěných paliv se spoléhá na dovozy z východu, které se mohou zdát na první pohled výhodnější. Máme vůči tomu dvě výhrady. Zaprvé, kvalita tohoto paliva často není taková, jakou můžeme zajistit v České republice díky certifikacím ENplus. Za druhé, je nesmyslné převážet stovky či tisíce kilometrů daleko zboží, kterého máme přebytek v místní produkci. Jak se ukazuje, obchod s východem je navíc ohrožen politickou nestabilitou, která se bude spíš stupňovat.

V krátkém sledu se za minulé dva roky zastavila nejdříve doprava z východu Ukrajiny kvůli válce, následovaly sankce EU vůči Rusku, které dramaticky zmenšily počet kamionů na trase EU – Moskva.
Minulý rok se přidaly problémy s dovozem kvůli balkánské uprchlické cestě a letos se díky vnitřním problémům v Ruské federaci prakticky zastavila kamionová doprava mezi Moskvou a Polskem.
Na konci roku totiž Rusko zavedlo mýto pro kamionové dopravce, což vedlo ke stávkám řidičů a blokádě hlavního města a následně se přidaly problémy mezi Ruskem a Polskem. Poláci se cítí poškozování přístupem ruských úřadů k jejím řidičům, a tak na oplátku nevydávají povolenky pro vjezd ruských kamionů na svoje území. Více o problému si můžete přečíst v článku na Aktuálně.cz.
V ČR se vyrobí pelet dostatek
Celý dovoz levnějších paliv z východu stojí na výhodné funkční dopravě a každá změna v mýtu, ceně povolenky, způsobí, že je zboží bud nekonkurenceschopné, anebo ho nemá kdo vůbec dovézt a český zákazník zůstane s prázdnými rukama.
Čeští výrobci přitom vyrábí pelet dostatek. Produkce českých dřevních pelet je skoro 300 tisíc ročně, z toho 240 tisís má certifikaci ENplus, která potvrzuje jejich vysokou kvalitu. Je tedy jistě na místě zamyslet se nad větší lokalizací spotřeby pelet do místa jejich výroby.